Dīzelis vai Benzīns: Kā izvēlēties sev izdevīgāko auto?

Benzīns vai dīzelis

Lai jauki iesāktu rakstu, apzināsimies pāris lietas, ko mēs visi jau zinām:
• Dīzelis tērē mazāk degvielas kā līdzīgas jaudas benzīna motors
• Dīzeļus var ziemā pielaist (citādi ziemā nebūtu sastrēgumi, jo Latvijā 54% vieglo autiņu ir dīzeļi)
• Kaut kur tautā peld tas mīts par to, ka ar dīzeli gadā jānobrauc 40k, lai tas būtu izdevīgi. Nav ne jausmas, no kurienes šis cipars ir izveidojies, tāpēc šo mēs igonrēsim.
• Dīzeļi nav mazāk jaudīgi kā benzīna auto, jo tava čoma 3.0d BMW nopietni “veras lupatā”.
• Mēs, visticamāk, nebūsim gatavi īpaši vairāk tērēt, lai domātu par dabu. Hei, Latvija taču ir zaļākā valsts pasaulē, mums te meži un hesi, tad pāris dīzeļu dūmi izravēta DPF filtra dēļ mums te nekādu skādi nenodarīs.

Dīzeļu auto ir tehniski sarežģītāki kā benzīnnieki

Galvenā atbilde slēpjas automašīnas uzbūvē – dīzeļu motori, būdami tehniski sarežģītāki, pēc savas uzbūves ietver dažādas detaļas, kuras lietotu auto īpašniekiem ar laiku var sagādāt problēmas, piemēram:

  • Sprauslas
  • Augstspiediena sūkņi
  • DPF filtri
  • EGR vārsti
  • Turbīnas
  • Visādi elektriskie dačiki, kuri kaut ko virina, monitorē.

Klaklaklak. Vidējais Latvijas dīzelis ir vecs un nobraukts

Tā kā Latvijas vidējais auto 2016. gadā bija 13.6 gadus vecs, gadā nobraucis vidēji 17000km, man sanāk, ka Latvijas vidējam auto ir 230’000 km nobraukums. Pieņemsim arī to, ka dīzeļi ir vidēji vairāk nobraukti, jo tak tie mazāk ēd un var braukāties, kur vien sirds rāda.

Un te nu sākas sūdi – visiem šiem nobrauktajiem dīzeļiem pienāks brīdis, kad tie būs jālabo un visas iepriekš minētās detaļas būs vairāk vai mazāk jāaizstāj ar jaunām vai restraurētām. Taču, dīzelis tērē mazāk. Hmm.

Dīzelis tērē mazāk, taču cik km gadā jānobrauc, lai dīzelis būtu izdevīgāks?

Lai to aprēķinātu, izmantosim sekojošo formulu:

(( Benzīnnieka patēriņš – Dīzeļa patēriņš uz 100km) / 100 ) * (nobrauktie km gadā ) * (benzīna cena litrā) = nauda dīzeļu detaļu remontam

Tādad, piemēram, – divi auto, esam vidējais latvietis, gadā nobraucam 17’000km, benzīns un dīzelis maksā vienādi – 1.3 eiro litrā

  • Benzīna auto, 2.0l 140hp, atmosfērisks, vidējais patēriņš 9 l / 100 km
  • Dīzeļa auto, 1.9l 140hp, vidējais patēriņš 6 l / 100 km

Tātad, pieņemot, ka abi auto maksā vienādi, tad gadā dīzeļa remontam mums atliek:

((9 – 6)/100)*17000*1.3 = 663 eiro gadā ietaupam degvielā.

Nu forši, vai ne, dīzelis sanāk izdevīgāk! Gan jau, ka nesanāks iebraukt galīgā tūtā un katru gadu autiņam nesaplīsīs kāda sprausla, vai būs jārestaurē turbīna.

Lai arī dīzelis vidējam Latvietim ir sanācis izdevīgāk, ir pāris bet…

  • Atceries, ka ņēmām vērā to, ka gadā nobraucam 17 000 km. Ja tu, piemēram, nobrauc 10000 km gadā, tad summa remontiem tev būs 390 eiro gadā. Kas zin, ja nu tavam 6 cilindru dīzelim tagad vajadzēs restaurēt 6 sprauslas, kas sanāks ap kādiem 800 eiro un nākamajā gadā noklāsies sūknis, tad arī prieki ir mazi.
  • Ja apdomā pirkt jaunu auto, tad tev atkrīt visi remonti un vazāšanās pa servisiem. Forši, tad jau jāņem dīzelis, bet vienīgi jauni dīzeļa auto ir dārgāki kā benzīna auto un tur tad tev būs cita matemātika. Jauna auto vislielākās izmaksas ir tā zaudētā vērtība, tāpēc tev varētu interesēt raksts par to kā nopirkt labu mazlietotu auto Rietumeiropas izsolēs.
  • Neaizmirsti, ka auto mēdz būt arī citas izmaksas, ne tikai degvielas patēriņš. Pirms domā kādu auto vari atļauties, noskaidro, vai zini ar kādām izmaksām rēķināties.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *